A fuvarmegosztás hatékonyabb eszköz lehet a forgalmi dugók megelőzésében, mint a tömegközlekedés.

Miközben a taxisok világszerte hevesen tiltakoznak ellene, a tengerentúlon a közösségi közlekedés szervezői azon tűnődnek: talán az online fuvarmegosztás adhatja a jövő közlekedésének alapját.

A Wall Street Journal nemrég a fuvarmegosztó és telekocsi rendszerek eddig tapasztalt és várható hatásait vizsgálta az amerikai nagyvárosokban.

Óriási fejlődés küszöbén állhat a modern közlekedés a telekocsi (carpool) szolgáltatások, a fejlődő technológia és az okos közlekedési rendszerek megjelenésével - írja a gazdasági napilap.

A sok vitát kavart Uber és más (Lyft, Wingz, Sidecar) cégek mobilalkalmazás segítségével hozzák össze utasaikat civil sofőreikkel, de ezzel párhuzamosan a telekocsi rendszereiket is tesztelik és fejlesztik. (A telekocsi rendszer nem tévesztendő össze az Uber alapszolgáltatásával.)

Ezek a szintén mobiltelefon alapú szolgáltatások egy időben, egy irányba tartó idegenekből állítják össze az autók utasait, amik így modern iránytaxiként működnek.

Az első tapasztalatok Amerikában a profi közlekedésszervezőket is meggyőzték, akik már tanulmányozzák az Uber és a Lyft alkalmazásait.

A két vállalat fuvarmegosztásai több egyénileg megtett utat váltanak ki, mint a tömegközlekedés, így alkalmas eszközt jelenthetnek a torlódások megelőzésére – fogalmaz a Wall Street Journal cikke.

Az amerikai tömegközlekedési szövetség (American Public Transportation Association) a módszereket megvizsgálta, és jelentésében ezeket a hivatalos közösségi közlekedés döntéshozóinak figyelmébe ajánlotta.

A Lyft egy pilot programot indított márciusban (Lyft Carpool) San Francisco tágabb környezetében (San Francisco Bay Area), a 101-es főút hírhedten zsúfolt szakaszán a nagyváros és a Szilícium-völgy között.

A program utazókat utazókkal hoz itt össze, nem pedig sofőrökkel. Az így megtöltött kocsik használhatják a telekocsi-sávokat, melyek bővítését már kezdeményezte a cég az illetékeseknél.

A napilapban idézett közlekedési szakértő szerint az ilyen alkalmazások jól kiegészítik a közösségi közlekedést, segítenek elvinni az embereket a legközelebbi megállóhelyhez.

Az Uber állítja: szolgáltatásai máris érzékelhetően csökkentették a torlódásokat a nagyvárosokban.

Működése első nyolc hónapjában az uberPOOL csaknem 8 millió autó-mérföldet váltott ki Los Angelesben, ami 1400 tonna CO2-kibocsátást jelentett volna.

Az USA-ban az uberPOOL-al a cég számításai szerint 100 millióan utaztak 2014 augusztusi bevezetése óta. Los Angelesben, New Yorkban, Chicagóban és San Franciscóban összesen naponta 100 ezer embert szállítanak.

A Dél-kaliforniai Egyetemen számítógépes modellek segítségével próbálják megtervezni a jövő közlekedését, melyek fontos elemei a mobilalkalmazások, a közösségi média és a forgalom-előrejelzés.

Reggelente automata, vezető nélküli járművek veszik majd fel az embereket a házuk előtt, és egy valós idejű közlekedésfigyelő szoftvert használva viszik el őket a munkahelyükre, majd onnan haza – vázolja a jövőt Cyrus Shahabi, az egyetem informatika professzora.

A taxis tiltakozások, állami tiltások ellenére a pénzügyi világban egyre komolyabban veszik a fuvarmegosztó cégeket.

Nemrég az Apple egymillió dollárért vásárolt tulajdonrészt az Uber kínai vetélytársánál, a Dibinél, az Uber szerverszolgáltatásiért pedig licitharcot vívott a Microsoft, a Google és az Amazon.

Forrás: hirado.hu / The Wall Street Journal

Tafedim tea

WeblapWebáruház.hu

Map

free counters

Látogatók

Összesen3181871

Jelenleg az oldalon

6
Online